Závodní okruh Imola: tradice a rychlost v srdci Itálie
Nedaleko malebného města Imola leží známý okruh, který se stal součástí závodů Formule 1 už od roku 1980. S délkou 4 909 m a náročným profilem tratě, plným zatáček a výzev, přináší závody, které oslovují fanoušky po celém světě. Obklopený přírodními scenériemi, okruh nabízí divákům nádherné výhledy na většinu trati. Rychlé pasáže kombinované s technickými úseky zajišťují neopakovatelnou atmosféru a vzrušení pro všechny příznivce motorsportu.
Závodní okruh Imola: tradice a rychlost v srdci Itálie
Nedaleko malebného města Imola leží známý okruh, který se stal součástí závodů Formule 1 už od roku 1980. S délkou 4 909 m a náročným profilem tratě, plným zatáček a výzev, přináší závody, které oslovují fanoušky po celém světě. Obklopený přírodními scenériemi, okruh nabízí divákům nádherné výhledy na většinu trati. Rychlé pasáže kombinované s technickými úseky zajišťují neopakovatelnou atmosféru a vzrušení pro všechny příznivce motorsportu.
CHARAKTERISTIKA OKRUHU
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, známé jako Imola, patří mezi ikonické okruhy motorsportu. Tento italský areál se odlišuje od mnoha moderních tratí svým náročným profilem a malebným přírodním okolím. Jeho technická obtížnost spočívá v kombinaci rychlých a středně rychlých zatáček, strmých výškových změn a úzké šířky, což vyžaduje od jezdců maximální soustředění. Imola je jedním z mála okruhů, kde se závodí proti směru hodinových ručiček, což přidává další úroveň výzvy.
Závodění na Imole si žádá nejen vysoké dovednosti, ale také odhodlání a preciznost, což ji činí jednou z nejoblíbenějších, ale zároveň nejobávanějších tratí mezi jezdci.
CHARAKTERISTIKA OKRUHU
Autodromo Enzo e Dino Ferrari, známé jako Imola, patří mezi ikonické okruhy motorsportu. Tento italský areál se odlišuje od mnoha moderních tratí svým náročným profilem a malebným přírodním okolím. Jeho technická obtížnost spočívá v kombinaci rychlých a středně rychlých zatáček, strmých výškových změn a úzké šířky, což vyžaduje od jezdců maximální soustředění. Imola je jedním z mála okruhů, kde se závodí proti směru hodinových ručiček, což přidává další úroveň výzvy.
Závodění na Imole si žádá nejen vysoké dovednosti, ale také odhodlání a preciznost, což ji činí jednou z nejoblíbenějších, ale zároveň nejobávanějších tratí mezi jezdci.
Chcete se dozvědět více informací o tom, jak a kde zakoupit vstupenky?
Čím blíže k okruhu v Imole, tím lépe. V oblasti je široká nabídka ubytování, ale je důležité rezervovat jej co nejdříve. Čím později ubytování hledáte, tím dál od okruhu budete a cena bude vyšší.
Číst dále
Hotely:
Hotely a hostely blízko okruhu se rychle zaplňují. Pro exkluzivní zážitek zkuste Hotel Rivazza, který nabízí výhled na cílovou rovinku. Další dobře hodnocené hotely v okolí Imoly zahrnují Olimpia Hotel, Euro Hotel, Hotel Donatello a Villa Alta. Ubytování lze také nalézt v širším okolí Imoly a v blízkosti pobřeží Jadranu, kde můžete mimo sezónu najít levnější možnosti. Pokud preferujete alternativu k hotelům, můžete zvážit krátkodobé pronájmy přes platformy jako Airbnb.
Kempování:
Jedním ze skvělých způsobů, jak si užít závody F1 na okruhu Autodromo Enzo e Dino Ferrari je kempování s GPtents. GPtents areál se nachází poblíž východního vstupu na okruh.
Adresa: Piazza Ayrton Senna da Silva, 1, 40026 Imola BO, Itálie
Okruh Autodromo Enzo e Dino Ferrari v Imole je dobře přístupný autem i vlakem. Pokud se rozhodnete cestovat autem, parkoviště v blízkosti okruhu jsou k dispozici, ale doporučujeme přijet co nejdříve, protože se rychle zaplní. Při cestování vlakem se dostanete do města Imola a poté pokračujte kyvadlovým autobusem k okruhu.
Číst dále
Parkování
Rezervace parkování bohužel ve většině případů není možná předem. Čím dříve dorazíte, tím lépe. Pro vzdálenější parkoviště není zařízena kyvadlová doprava.
Jedna z možností rezervace parkování je Easy Camping Parking, ceny parkování začínají od 29 EUR na den.
Dopravní předpisy v Itálii
Rychlostní limity:
Dálnice: 130 km/h
Rychlostní silnice: 110 km/h
Silnice mimo obec: 90 km/h
Silnice v obci: 50 km/h
Vignette/mýtné:
Italské dálnice jsou zpoplatněné mýtným, jehož výše závisí na úseku. Mýtné se platí při výjezdu z dálnice a lze jej zaplatit kartou. Pro jednorázové cesty je méně praktický systém Telepass. Některé dálnice, jako A36 Pedemontana Lombarda, používají systém bez mýtných bran a vyžadují online platbu na základě SPZ. Vyhýbání se dálnicím může znamenat delší cestovní dobu kvůli častým sníženým rychlostem v obcích.
Alkohol za volantem:
V Itálii je limit alkoholu v krvi 0,5 promile u běžných řidičů, u nováčků a profesionálních řidičů je tolerance alkoholu nulová.
Zjistěte více informací ohledně možností stravování, počasí apod.
Číst dále
OBČERSTVENÍ
Na okruhu v Imole jsou k dispozici různá občerstvení na každé tribuně, včetně italských specialit a street foodu. K dispozici jsou také bar a kantýna za tribunami na hlavní rovince. Občerstvení je rovněž dostupné ve fanzóně.
KOMUNIKACE
Před odjezdem si uložte všechny důležité informace do svého telefonu. Mobilní síť může být v neděli přetížená, což může ovlivnit vaše možnosti připojení a komunikace s ostatními.
HLUK
Motorsport je hlučný, takže pokud se nacházíte blízko trati, doporučuje se používat špunty do uší. Zajistěte také, aby děti měly adekvátní ochranu sluchu v každé situaci.
POČASÍ
Zkontrolujte před návštěvou předpověď počasí. Na jaře může pršet, takže se vyplatí mít s sebou pláštěnku.
HISTORIE OKRUHU
Okruh v Imole byl postaven v roce 1950, kdy byl zahájen šampionát Formule 1. První testy na novém okruhu proběhly v roce 1952, a zúčastnil se jich například šampion F1 Alberto Ascari s Ferrari 340 Sport. Oficiální otevření okruhu se konalo v roce 1953.
Zpočátku byly na okruhu pořádány závody motocyklů a turistických automobilů. Imola se poprvé stala místem závodu Formule 1 až v roce 1963, a to v rámci neoficiálního závodu. Oficiální závod F1 se v Imole konal poprvé v roce 1980, kdy nahradil Monzu. Od roku 1981 do 2006 se závod konal pod názvem Velká cena San Marina, a od roku 2020 se vrátil do šampionátu jako Velká cena Emilia-Romagna.
Okruh byl původně velmi rovný, ale postupně byly přidány umělé zatáčky, což však neodstranilo jeho pověst jednoho z nejnebezpečnějších okruhů. Zatáčka Tamburello byla kritická kvůli vysoké rychlosti a nerovnému povrchu.
V roce 1994 zažil okruh jedno z nejtragičtějších víkendů v historii Formule 1. V pátek havaroval Rubens Barrichello, ale vyvázl pouze s drobnými zraněními. V sobotu přišel o život Roland Ratzenberger v zatáčce Villeneuve a v neděli zemřel v zatáčce Tamburello legendární Ayrton Senna. Tragédii doplnilo několik drobných zranění diváků způsobených úlomky po kolizi při startu závodu.
Tragický víkend v roce 1994 vedl k zásadním změnám v šampionátu i na okruhu. Zatáčky Tamburello a Villeneuve byly přeprojektovány na chicanes a zlepšily se únikové zóny. Později okruh vypadl z kalendáře kvůli zastaralému paddocku a pitlane. Návrat Formule 1 do Imoly se uskutečnil až v roce 2020, přičemž smlouva na závod je uzavřena do roku 2025.
Okruh Imola hostil nejen Formuli 1, ale také mistrovství světa silničních motocyklů, mistrovství světa superbiků a mistrovství světa motokrosu. V současnosti se zde koná také Evropská série Le Mans.
KLÍČOVÉHISTORICKÉOKAMŽIKY
1950
Dokončení budování okruhu
Budování okruhu bylo v roce 1950 dokončeno a původně sloužil jako testovací trať. Byl navržen tak, aby poskytoval náročné podmínky pro testování sportovních a závodních aut.
1950
1963
První významný závod
V tomto roce se na Imole konal první významný závod, a to závod Formule 1 (ačkoliv se nejednalo o součást mistrovství světa F1). Teprve v roce 1980 se Imola stala oficiálním dějištěm Velké ceny Itálie.
1981
Hostitel Velké ceny San Marina
Od roku 1981 hostila Imola Velkou cenu San Marina, což byla druhá italská Grand Prix v kalendáři F1, jelikož první hostil okruh Monza.
1981
1988
Přejmenování okruhu
Po smrti Enza Ferrariho byl okruh oficiálně přejmenován na Autodromo Enzo e Dino Ferrari na počest zakladatele Ferrari a jeho syna Dina, který zemřel v roce 1956.
1994
Tragédie a následné změny
Během Velké ceny San Marina 1994 došlo k tragickým událostem, kdy při nehodách zahynuli rakouský závodník Roland Ratzenberger a brazilská legenda Ayrton Senna. Tyto tragédie vedly k zásadním změnám v bezpečnostních opatřeních na okruhu i ve Formuli 1 obecně.
1994
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Bohužel, přístup do areálu s vlastními potravinami není povolen. Můžete si přinést pouze malý batoh, a vlastní jídlo je striktně zakázáno. Povolené jsou pouze nápoje v lahvích s maximálním objemem půl litru.