Okruh Monza: klasika a adrenalin na italské trati
Nedaleko historického města Monza se nachází slavný okruh, který patří mezi nejikoničtější v motorsportu. S délkou 5 793 m je Monza domovem Velké ceny Itálie a od svého vzniku v roce 1922 hostila nespočet nezapomenutelných závodů. Její rychlé rovinky a technické sekce představují skutečnou výzvu pro závodníky, kteří se snaží dosáhnout maximální rychlosti na jedné z nejrychlejších tratí na světě. Malebné okolí parku, ve kterém je okruh zasazen, dodává závodům jedinečnou atmosféru a činí Monzu oblíbeným místem nejen pro závodníky, ale i pro tisíce fanoušků, kteří sem každoročně přijíždějí oslavit svůj oblíbený sport.
Okruh Monza: klasika a adrenalin na italské trati
Nedaleko historického města Monza se nachází slavný okruh, který patří mezi nejikoničtější v motorsportu. S délkou 5 793 m je Monza domovem Velké ceny Itálie a od svého vzniku v roce 1922 hostila nespočet nezapomenutelných závodů. Její rychlé rovinky a technické sekce představují skutečnou výzvu pro závodníky, kteří se snaží dosáhnout maximální rychlosti na jedné z nejrychlejších tratí na světě. Malebné okolí parku, ve kterém je okruh zasazen, dodává závodům jedinečnou atmosféru a činí Monzu oblíbeným místem nejen pro závodníky, ale i pro tisíce fanoušků, kteří sem každoročně přijíždějí oslavit svůj oblíbený sport.
CHARAKTERISTIKA OKRUHU
Okruh Monza, oficiálně známý jako Autodromo Nazionale Monza, patří mezi nejrychlejší a nejikoničtější závodní tratě na světě. Je charakteristický svými dlouhými rovinkami a rychlými zatáčkami, které umožňují jezdcům dosahovat mimořádně vysokých rychlostí, což je činí jedním z nejrychlejších míst v kalendáři F1. Monza je proslulá vzrušujícími závody, během kterých se často překonávají rychlostní rekordy.
Monza má také technicky náročné úseky, jako jsou chicanes, například Variante Ascari, které vyžadují vysokou úroveň dovedností a strategického myšlení.
Atmosféra na Monze je jedinečná díky vášnivým fanouškům a silné podpoře domácího týmu Ferrari. Tento mix rychlosti, historického významu a technických výzev činí Monzu nezapomenutelným místem v světě motorsportu.
CHARAKTERISTIKA OKRUHU
Okruh Monza, oficiálně známý jako Autodromo Nazionale Monza, patří mezi nejrychlejší a nejikoničtější závodní tratě na světě. Je charakteristický svými dlouhými rovinkami a rychlými zatáčkami, které umožňují jezdcům dosahovat mimořádně vysokých rychlostí, což je činí jedním z nejrychlejších míst v kalendáři F1. Monza je proslulá vzrušujícími závody, během kterých se často překonávají rychlostní rekordy.
Monza má také technicky náročné úseky, jako jsou chicanes, například Variante Ascari, které vyžadují vysokou úroveň dovedností a strategického myšlení.
Atmosféra na Monze je jedinečná díky vášnivým fanouškům a silné podpoře domácího týmu Ferrari. Tento mix rychlosti, historického významu a technických výzev činí Monzu nezapomenutelným místem v světě motorsportu.
Chcete se dozvědět více informací o tom, jak a kde zakoupit vstupenky?
V oblasti je široká nabídka ubytování, ale je důležité jej rezervovat co nejdříve, jelikož se v termínech blízko závodu všechna ubytování rychle zaplní.
Číst dále
Hotely:
V Monze
Monza, krásné město v italském regionu Lombardie, nabízí širokou škálu hotelů odpovídajících různým rozpočtům a preferencím. Například Hotel de la Ville poskytuje luxusní ubytování s vynikajícími službami. Pro cenově dostupnější možnosti můžete zvážit Hotel Royal Falcone, který se nachází blízko vlakového nádraží v Monze. Pokud preferujete alternativy k hotelům, Monza nabízí také množství Airbnb a B&B ubytování.
V Miláně
Milán, vzdálený pouze 15 km od Monzy, je během závodního víkendu skvělou volbou pro ubytování. Milán nabízí širokou škálu ubytování, od luxusních hotelů po penziony, a je dobře spojeno s Monzou prostřednictvím veřejné dopravy.
Kempování:
Easy Camping (gpcamping.com): Ideální volba pro skupiny, přátele a milovníky nočního života. Nabízí cenově dostupné ubytování s základními službami, jídlem a pitím, čistými sprchami a parkováním. Ceny začínají od 30 EUR za osobu a noc.
Adresa: Viale di Vedano, 5, 20900 Monza MB, Itálie
Okruh Monza je snadno přístupný z Milána, který je vzdálen asi 20 km. Autem se tam dostanete po dálnici A4 nebo A52 a přímo u okruhu je k dispozici parkování, i když může být během závodních dnů velmi vytížené.
Pokud využijete veřejnou dopravu, můžete jet vlakem z milánského nádraží (Milano Centrale) do stanice Monza, což trvá přibližně 10-15 minut. Ze stanice Monza je to asi 2 km k okruhu, které můžete překonat pěšky nebo místními autobusy.
Číst dále
Parkování
V okolí Autodromo Nazionale Monza jsou různě rozmístěná parkoviště. Z parkoviště se můžete k okruhu dostat buď pěšky, nebo kyvadlovou autobusovou dopravou. Buďte připraveni na to, že autobusy mohou být během špičky přeplněné, a můžete čekat na další spoj.
Dopravní předpisy v Itálii
Rychlostní limity:
Dálnice: 130 km/h
Rychlostní silnice: 110 km/h
Silnice mimo obec: 90 km/h
Silnice v obci: 50 km/h
Vignette/mýtné:
Italské dálnice jsou zpoplatněné mýtným, jehož výše závisí na úseku. Mýtné se platí při výjezdu z dálnice a lze jej zaplatit kartou. Pro jednorázové cesty je méně praktický systém Telepass. Některé dálnice, jako A36 Pedemontana Lombarda, používají systém bez mýtných bran a vyžadují online platbu na základě SPZ. Vyhýbání se dálnicím může znamenat delší cestovní dobu kvůli častým sníženým rychlostem v obcích.
Alkohol za volantem:
V Itálii je limit alkoholu v krvi 0,5 promile u běžných řidičů, u nováčků a profesionálních řidičů je tolerance alkoholu nulová.
Zjistěte více informací ohledně možností stravování, počasí apod.
Číst dále
OBČERSTVENÍ
Téměř každá tribuna má zónu s občerstvením, kde najdete širokou nabídku italských specialit včetně místních street food pokrmů. Bar a kantýna se nacházejí za tribunami na hlavní rovince. Občerstvení je obvykle k dispozici také ve fanzóně.
KOMUNIKACE
Před odjezdem si uložte všechny důležité informace do svého telefonu. Mobilní síť může být v neděli přetížená, což může ovlivnit vaše možnosti připojení a komunikace s ostatními.
HLUK
Motorsport je hlučný, takže pokud se nacházíte blízko trati, doporučuje se používat špunty do uší. Zajistěte také, aby děti měly adekvátní ochranu sluchu v každé situaci.
POČASÍ
Vždy raději před závodem zkontrolujte předpověď počasí. Na konci léta v Itálii je počasí obvykle velmi stabilní, takže extrémní podmínky jsou nepravděpodobné.
HISTORIE OKRUHU
Autodromo Nazionale Monza, otevřený v roce 1922, je jedním z nejstarších a nejikoničtějších závodních okruhů na světě. Nachází se v Monze v italském regionu Lombardie a byl postaven k oslavě 25. výročí Automobilového klubu Milán. Tento okruh, který je prvním trvalým závodním okruhem v kontinentální Evropě, je proslulý svou historií a je spojen s automobilkami jako Alfa Romeo, Maserati, Ferrari a Lancia.
V roce 1928 došlo k tragické nehodě, kdy Emilio Materassi ztratil kontrolu nad vozem a vrazil do diváků, což vedlo k úmrtí 20 osob a zranění více než 40 dalších. V roce 1939 byl okruh přestavěn: vysokorychlostní ovál byl odstraněn a přidány nové úseky. Po dalších tragických událostech, včetně nehody v roce 1961, kdy zahynul závodník Wolfgang von Trips a 12 diváků, se závody začaly konat pouze na silniční části okruhu o délce 5750 metrů.
V moderní době okruh prošel řadou rekonstrukcí a modernizací, včetně přidání chican a úprav povrchů pro zvýšení bezpečnosti. V roce 2014 byla přidána nová úniková zóna u Parabolica. Monza, známá svou rychlostí a náročností, zůstává významným místem konání Velké ceny Itálie a důležitým bodem v historii motorsportu.
KLÍČOVÉHISTORICKÉOKAMŽIKY
1922
Otevření okruhu
Autodromo Nazionale Monza byl otevřen v roce 1922 jako jeden z nejstarších závodních okruhů na světě. Byl navržen, aby vyhovoval tehdejším potřebám automobilového sportu.
1922
1922
První Velká cena Itálie
Hned po otevření okruhu se na Monze konala první Velká cena Itálie, čímž okruh začal svou dlouhou historii v kalendáři Formule 1.
1961
Tragédie a nová bezpečnostní opatření
Na závodech Velké ceny Itálie v roce 1961 došlo k tragické nehodě, při které zahynul italský jezdec Wolfgang von Trips. Tento incident vedl v motorsportu k novým bezpečnostním opatřením.
1961
1971
Úpravy a změna konfigurace
V roce 1971 došlo k zásadním úpravám na okruhu, včetně změny konfigurace a modernizace bezpečnostních prvků, aby odpovídaly tehdejším standardům.
2000
Obnova části původního layoutu
V roce 2000 byla část původního layoutu okruhu obnovena, včetně některých historických prvků, což pomohlo zachovat tradiční charakter Monzy a současně splnit moderní bezpečnostní normy.
2000
ČASTO KLADENÉ OTÁZKY
Bohužel, přinášení vlastního jídla do areálu je přísně zakázáno. Můžete si s sebou vzít pouze malý batoh a nápoje v lahvích s maximálním objemem půl litru.